Co to jest leptyna i jak sprawia, że jesz więcej i przybierasz na wadze?

Leptyna jest hormonem uwalnianym z tkanki tłuszczowej, który hamuje apetyt i sprzyja utracie wagi. Innymi słowy, wysyła do mózgu komunikat: “Przestań jeść, czas wykorzystać zapasy tłuszczu”.

Normalna produkcja tego hormonu pomaga utrzymać stabilną wagę bez konieczności liczenia kalorii i wydatków energetycznych. Z kolei brak leptyny wzmaga apetyt i przyczynia się do przybierania na wadze. Nadmiar leptyny obniża wrażliwość organizmu na ten hormon i może powodować stany zapalne oraz zaburzenia metaboliczne.

Jak leptyna wpływa na apetyt?

W odpowiedzi na spożycie pokarmu komórki tłuszczowe uwalniają leptynę, która przedostaje się do krwiobiegu i dociera do mózgu.

Tam hormon łączy się z receptorami w podwzgórzu i przekazuje informacje o rezerwach energetycznych. Jeśli energii jest wystarczająco dużo, w organizmie uwalnia się szereg peptydów, które hamują apetyt.

Kiedy osoba traci tłuszcz i nie otrzymuje wystarczającej ilości kalorii, poziom leptyny spada, a apetyt rośnie. Dlatego podczas diet ludzie odczuwają głód, nawet jeśli magazyny tłuszczowe są pełne zmagazynowanej energii.

Jak zwiększyć wrażliwość na leptynę?

Istnieje kilka strategii, które pomogą poprawić wrażliwość na leptynę i zarządzać apetytem.

Ograniczenie spożycia cukru

Poziom insuliny wzrasta w odpowiedzi na spożycie cukru, a utrzymująca się hiperinsulinemiaprowadzi do wzrostu stężenia leptyny w osoczu.

Dlatego należy unikać słodyczy tak bardzo, jak to tylko możliwe. Jeśli to możliwe, wyeliminuj je całkowicie.

Ograniczenie tłuszczów nasyconych

Tłuszcze mają znacznie mniejszy wpływ na poziom leptyny niż węglowodany, ale również mogą odgrywać rolę w rozwoju oporności.

Jak wykazały eksperymenty na zwierzętach, nasycone kwasy tłuszczowe upośledzają transport leptyny przez barierę krew-mózg, co wpływa na ilość hormonu w mózgu i jego wpływ na apetyt. Nienasycone kwasy tłuszczowe z olejów roślinnych, ryb i orzechów nie mają takiego efektu.

Spróbuj postu interwałowego

Jak powiedziano wcześniej, poszczenie i utrata wagi obniża poziom leptyny. To ma sens, ponieważ im mniej komórek tłuszczowych, tym mniej hormonu mogą one produkować.

Ale jedno z badań wykazało, że interwałowy post pomaga pozbyć się nadmiaru leptyny nawet szybciej niż spada masa tłuszczu.

Uprawianie sportu

Chociaż ćwiczenia nie są najskuteczniejszym sposobem na utratę wagi, mogą mieć pozytywny wpływ
na wrażliwość na leptynę.

Meta-analiza badań naukowych wykazała, że niższy poziom hormonu sytości był bezpośrednio związany z utratą tłuszczu, ale zauważono również, że wrażliwość na niego może się poprawić bez znaczącej utraty wagi.