Dobre samopoczucie dzięki odpowiedniej ilości snu

Zdrowie to najważniejsza wartość w naszym życiu. Nie ważne ile mamy pieniędzy, czy mamy szczęście w miłości, czy otaczają nas liczni przyjaciele, jeśli nie mamy zdrowia to nie mamy nic. Dlatego bardzo ważną kwestią jest odpowiednia profilaktyka zdrowotna, każdego dnia powinniśmy dbać o swój organizm, unikać ryzyka, by jak najdłużej pozostać w pełni sił witalnych i uchronić się przed różnymi chorobami i dolegliwościami. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie dla naszego zdrowia ma odpowiednia ilość snu.

Jak ilość snu wpływa na zdrową kondycję?

Mimo tego, że każdy człowiek potrzebuje inną ilość snu w ciągu nocy by dobrze się czuł, to jednak istnieje pewien wzorzec, który został wymyślony na podstawie długich badań. Według niego dorosły człowiek potrzebuje 8-9 godzin nieprzerwanego snu nocnego, by w ciągu dnia był w pełni sił i miał dużo energii. Dzięki takiej ilości snu łatwiej jest pozostać zdrowym, zwłaszcza w czasie jesiennych i wiosennych przesileń pogodowych. Zbyt mała ilość snu może mieć wiele negatywnych skutków zdrowotnych. Niewyspany człowiek jest markotny, zmęczony, zniechęcony, nie ma ochoty na zabawę ani pracę. Warto też pamiętać o tym, że chroniczne niedospanie, czyli systematyczne chodzenie późno spać i szybkie wstawanie mocno osłabia układ odpornościowy. Przez to też człowiek łatwiej i szybciej łapie infekcje i różne choroby.

Odpowiednie warunki do spania

Aby sen był zdrowy i odpowiedni, trzeba sobie stworzyć odpowiednie warunki do spania. Dlatego niezwykle ważne znaczenie ma wystrój sypialni i rodzaj łóżka z materacem. W każdej sypialni powinna panować przyjemna, przytulna atmosfera, kolory ścian i dekoracji powinny stwarzać warunki do wypoczynku i relaksu. W takim pomieszczeniu należy unikać mocnych, jaskrawych barw, bo one utrudnią zasypianie przez co sen będzie krótszy. Koniecznie w oknach należy zamontować rolety, by móc nimi zasłonić zachodzące lub wschodzące słońce, czy też księżyc w pełni, który nie jednego utrudnia spokojne spanie. Kolejną ważną kwestią jest łóżko i materac. Łóżko powinno mieć przede wszystkim odpowiednią wielkość. Nie może być z krótkie ani zbyt wąskie, bo wtedy spanie będzie bardzo nie wygodne. Z kolei materac powinien mieć odpowiednią grubość, szerokość i twardość. Zbyt miękki materac spowoduje różne bóle mięśniowe po przebudzeniu. Zaś zbyt twardy utrudni wygodny wypoczynek. Najlepsze są materace o średniej twardości, szczególnie te, które dopasowują się do kształtu ciała.

Przygotowanie do snu, leczenie bezsenności

Wiele ludzi ma problem ze spokojnym zasypianiem. Dzieje się tak na wskutek wielu różnych czynników. Bardzo duże znaczenie ma to, jak przygotowujemy się do snu. Wieczorem powinno się zjeść lekkostrawną kolację nie później niż dwie godziny przed pójściem do łóżka. Należy też unikać z wieczora mocnych używek typu kawa czy papieros, bo mają one działanie pobudzające. Również i napoje gazowane i wyskokowe utrudniają spokojne spanie. Przed snem należy się wyciszyć i zrelaksować.